Techniki relaksacyjne

Techniki relaksacyjne a stan głębokiego odprężenia

Techniki relaksacyjne są skuteczną metodą osiągania stanu głębokiego odprężenia. Głębokie odprężenie może nie tylko pomóc obniżyć poziom odczuwanego napięcia i lęku, ale przynosi wiele korzyści zdrowotnych (złagodzenie dolegliwości żołądkowo-jelitowych wynikających ze stresu, lepszy sen, mniej bólów wynikających z nadmiernego napięcia mięśni, itp.), zwiększa energię i ogólną wydajność człowieka.

Osiągnięcie stanu głębokiego odprężenia wymaga regularnych ćwiczeń. Warto jednak poświęcić im codziennie trochę czasu, bo w ich efekcie można osiągnąć stan ogólnego wyciszenia.

Są różne metody, które mogą być dostosowane do odczuwanych objawów. Terapeuci polecają m.in. techniki relaksacyjne, które wymieniam poniżej.

Progresywna relaksacja mięśni Jacobsona

Progresywna relaksacja mięśni Jacobsona, stosowana przede wszystkim w przypadku objawów związanych z napięciem mięśni i wynikających z tego dolegliwości (np. ból głowy, bezsenność).

Progresywna relaksacja mięśni polega na stopniowym rozluźnianiu mięśni i łagodzeniu ich przewlekłego napięcia. W trakcie ćwiczenia wykonuje się naprzemiennie świadome napinanie i rozluźnianie poszczególnych mięśni.

Oddychanie przeponowe

Oddychanie przeponą jest stosowane przede wszystkim w przypadku problemów z oddychaniem. Ponieważ oddychanie klatką piersiową może prowadzić do hiperwentylacji, kontrolowane oddychanie przeponą przeciwdziała jej niepożądanym skutkom.

Medytacja

Medytacja jest stosowana zwłaszcza w przypadku niespokojnego umysłu i gonitwy myśli. Uspokaja umysł i kieruje uwagę na ‘tu i teraz”. Jeśli chcesz zobaczyć, z jakich książek korzystałam, ucząc się medytacji, przeczytaj ten wpis.

Kierowana wizualizacja

Kierowana wizualizacja jest stosowana zwłaszcza w przypadku myślenia katastroficznego. Polega na wykorzystaniu wyobraźni do uspokojenia się poprzez wyobrażenie sobie relaksującej sceny.

Trening autogenny Schulza

Trening autogenny Schulza to wywoływanie poprzez autosugestię doznań, które są podobne do stanu hipnozy i medytacji wewnętrznej.

Wybierz technikę relaksacyjną, która będzie Ci najlepiej odpowiadać

Każda z powyższych technik może skutecznie przeciwdziałać stanowi ciągłego pobudzenia układu nerwowego i pomóc zredukować napięcie oraz obniżyć poziom odczuwanego stresu. Warto spróbować każdej z nich, aby wybrać te, które okażą w naszym przypadku najefektywniejsze.

Ponieważ nerwica często manifestuje się wieloma objawami w każdym z powyższych obszarów, dlatego warto poznać różne metody wprowadzania się w stan głębokiego odprężenia i stosować je w razie potrzeby.

Regularne ćwiczenia powinny w bliskiej przyszłości złagodzić objawy nerwicy.

Ilemnietoja
Ewa Ilemnietoja