Techniki relaksacyjne

Techniki relaksacyjne a stan głębokiego odprężenia

Techniki relaksacyjne są skuteczną metodą osiągania stanu głębokiego odprężenia. Głębokie odprężenie może nie tylko pomóc obniżyć poziom odczuwanego napięcia i lęku, ale przynosi wiele korzyści zdrowotnych (złagodzenie dolegliwości żołądkowo-jelitowych wynikających ze stresu, lepszy sen, mniej bólów wynikających z nadmiernego napięcia mięśni, itp.), zwiększa energię i ogólną wydajność człowieka.

Osiągnięcie stanu głębokiego odprężenia wymaga regularnych ćwiczeń. Warto jednak poświęcić im codziennie trochę czasu, bo w ich efekcie można osiągnąć stan ogólnego wyciszenia.

Są różne metody, które mogą być dostosowane do odczuwanych objawów. Terapeuci polecają m.in. techniki relaksacyjne, które wymieniam poniżej.

Progresywna relaksacja mięśni Jacobsona

– progresywna relaksacja mięśni Jacobsona, stosowana przede wszystkim w przypadku objawów związanych z napięciem mięśni i wynikających z tego dolegliwości (np. ból głowy, bezsenność). Progresywna relaksacja mięśni polega na stopniowym rozluźnianiu mięśni i łagodzeniu ich przewlekłego napięcia. W trakcie ćwiczenia wykonuje się naprzemiennie świadome napinanie i rozluźnianie poszczególnych mięśni.

Oddychanie przeponowe

– oddychanie przeponą – stosowane przede wszystkim w przypadku problemów z oddychaniem. Ponieważ oddychanie klatką piersiową może prowadzić do hiperwentylacji, kontrolowane oddychanie przeponą przeciwdziała jej niepożądanym skutkom.

Medytacja

– medytacja – stosowana zwłaszcza w przypadku niespokojnego umysłu i gonitwy myśli. Uspokaja umysł i kieruje uwagę na ‘tu i teraz”. Jeśli chcesz zobaczyć, z jakich książek korzystałam, ucząc się medytacji, przeczytaj ten wpis.

Kierowana wizualizacja

– kierowana wizualizacja – stosowana zwłaszcza w przypadku myślenia katastroficznego. Polega na wykorzystaniu wyobraźni do uspokojenia się poprzez wyobrażenie sobie relaksującej sceny.

Trening autogenny Schulza

– trening autogenny Schulza – wywoływanie poprzez autosugestię doznań, które są podobne do stanu hipnozy i medytacji wewnętrznej.

Wybierz technikę, która będzie Ci najlepiej odpowiadać

Każda z powyższych technik może skutecznie przeciwdziałać stanowi ciągłego pobudzenia układu nerwowego i pomóc zredukować napięcie oraz obniżyć poziom odczuwanego stresu. Warto spróbować każdej z nich, aby wybrać te, które okażą w naszym przypadku najefektywniejsze.

Ponieważ nerwica często manifestuje się wieloma objawami w każdym z powyższych obszarów, dlatego warto poznać różne metody wprowadzania się w stan głębokiego odprężenia i stosować je w razie potrzeby. Regularne ćwiczenia powinny w bliskiej przyszłości złagodzić objawy nerwicy.