Terapia poznawczo-behawioralna

TPB – cz. 9 (rozumowanie emocjonalne)

Co to jest rozumowanie emocjonalne?

Kolejny błąd w myśleniu, który często popełniamy, a który BARDZO NEGATYWNIE wpływa na nasze samopoczucie, to tzw. rozumowanie emocjonalne. Rozumowanie emocjonalne – traktowanie odczuwanych emocji jako DOWODÓW, że dzieje się coś złego.

Wyciąganie wniosków na podstawie uczuć

Każdy z nas praktycznie przez cały czas doświadcza różnych uczuć. Niektóre z nich są pozytywne i sprawiają, że czujemy się szczęśliwi i zadowoleni. Inne z kolei są negatywne i wprawiają nas w przygnębienie. A niekiedy wywołują nawet lęk i przerażenie. 

Jeżeli mamy skłonność do WYCIĄGANIA WNIOSKÓW na podstawie swoich uczuć, a nie obiektywnych faktów, to mamy wtedy do czynienia z rozumowaniem emocjonalnym.

Niestety, jeśli mamy zły nastrój, to nasz umysł wtedy, jakby automatycznie, podsuwa nam wspomnienia i myśli, które PASUJĄ do odczuwanego nastroju. Czyli w tym wypadku też są smutne czy przygnębiające. A my traktujemy to jako dowód, że coś jest nie tak.

To tylko emocje

Jeśli sobie uświadomimy, że TO TYLKO EMOCJE, które nie mają nic wspólnego z rzeczywistością i spróbujemy na trzeźwo ocenić sytuację, mamy realną szansę na wyjście z tego błędnego koła rozumowanie emocjonalnego.

Powinniśmy nauczyć się, że ODCZUWANE EMOCJE, NIE OZNACZAJĄ REALNEGO ZAGROŻENIA. Czyli jeśli odczuwamy niepokój, to wcale nie znaczy, że coś nam grozi. Jeśli odczuwamy poczucie winy, to wcale nie znaczy, ze zrobiliśmy coś złego.

Emocje to nie dowód

EMOCJE NIE SĄ DOWODEM! Tak po prostu jest, że czasem czujemy się lepiej czy gorzej, bo możemy być niewyspani, bo możemy źle reagować na pogodę, bo jesteśmy głodni itp. i musimy być świadomi, że wtedy te negatywne uczucia mogą nas naprowadzić na pewien tok myślenia. Ale to jest fałszywy drogowskaz!

Zanim pójdziesz tą drogą, ZASTANÓW SIĘ, czy są niezbite dowody, które potwierdzają wnioski, które wysnułeś i ZASTANÓW SIĘ, czy są inne wyjaśnienia.

WYSNUWANIE WNIOSKÓW NA PODSTAWIE ODCZUWANYCH EMOCJI, TO JAK PROGNOZOWANIE OPADÓW NA PODSTAWIE TEGO, ŻE SIĘ WIDZI KAŁUŻĘ!

Jeśli zauważysz, że masz skłonność do takiego błędnego rozumowania, to powiedz sam do siebie: “Wszystko dobrze, to tylko emocje. Zaraz poczuję się lepiej” lub coś podobnego. Tylko pamiętaj o pozytywnym formułowaniu zdań (!) i spróbuj się zrelaksować którąś z omówionych technik lub skup się na czynności, którą lubisz.

To powinno poprawić Twój nastrój.

 

Kolejny artykuł

 

Poprzedni artykuł

 

Pierwszy wpis na blogu

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o