Praktyczne rady

Oddychanie a zaburzenia lękowe

Oddychanie w nerwicy

Uczucie duszności w zaburzeniach lękowych, a przede wszystkim podczas ataku paniki, to jedno z bardziej stresujących przeżyć. Nieprawidłowe oddychanie w nerwicy może pogłębiać uczucie niepokoju.  Jak sobie z tym poradzić? 

Hiperwentylacja

Kiedy masz wrażenie, że się dusisz, wtedy zaczynasz częściej oddychać, zaczerpując jednocześnie głębsze oddechy. To niby logiczne: chcesz po prostu jak najszybciej uzupełnić ten rzekomy niedobór tlenu. I właśnie dlatego, że oddychasz zbyt szybko i zbyt głęboko, może dojść do tzw. hiperwentylacji. Duszność nasila lęk, a lęk zwiększa hiperwentylację. Wpadasz w błędne koło. Twoje oddychanie jest nieprawidłowe.

Jak zapanować nad oddechem w nerwicy?

Co zatem robić? Przede wszystkim wolniej oddychaj. Jeśli doszło do hiperwentylacji, oddychaj przez przyłożoną do ust papierową torbę lub złożone dłonie. Dzięki temu zwiększysz stężenie dwutlenku węgla we wdychanym powietrzu, co nie pozwoli na zbyt szybkie obniżanie się jego stężenia w Twoim organizmie i skróci lub zapobiegnie objawom ze strony organizmu, które Cię dodatkowo niepokoją. 

ZAPAMIĘTAJ: Możesz aktywnie wpływać na objawy poprzez zmianę sposobu oddychania. Jeśli postarasz się uspokoić i nie dopuścisz do nadmiernego “natlenienia się”, nieprzyjemne objawy ustąpią.

Duszność, to odczucie SUBIEKTYWNE: Tobie się WYDAJE, że masz za mało powietrza i możesz się udusić. Jeśli jednak już dojdzie do ataku paniki – USPOKÓJ ODDECH! Nie dopuszczaj do hiperwentylacji!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o