Bakterie jelitowe a zdrowie
Praktyczne rady

Dobroczynne bakterie jelitowe

Jelita a samopoczucie

Dbałość o właściwy skład flory jelitowej ma ogromne znaczenie dla naszego zdrowia. Otóż w zależności od tego, jakie bakterie kolonizują nasze jelita, możemy mieć lepsze lub gorsze samopoczucie. A nawet cierpieć na różnego rodzaju zaburzenia psychiczne, o których tutaj rozmawiamy. Czyli to, na co w języku potocznym mówi się “nerwica”.

Naukowcy odnaleźli powiązanie pomiędzy nastrojem człowieka a sygnałami, które docierają do mózgu z jelit.

Dobre bakterie jelitowe

Ponieważ na skład tej flory jelitowej sami mamy bezpośredni wpływ, możemy ją aktywnie wspierać poprzez unikanie produktów czy lekarstw, które zabijają dobre bakterie. A jednocześnie możemy stwarzać im przyjazne środowisko, stosując odpowiednią dietę.

Takimi produktami, które na pewno warto do niej włączyć są kiszone ogórki i kapusta kiszona oraz jogurty naturalne, kefiry czy kwaśne mleko.

Odporność z jelit

Należy także pamiętać, że jelita to nie tylko nastrój człowieka, bowiem nasza odporność również “bierze” się z jelit. Zatem zdrowe jelita, to nie tylko zdrowszy umysł, ale też zdrowsze ciało. Warto o tym pamiętać, bo trwa okres jesiennych chorób. Teraz jest czas na to, aby się odpowiednio “uzbroić”.

Niektórzy zalecają uzupełnianie flory bakteryjnej probiotykami. Też krótko to stosowałam, ale przeczytałam jakiś artykuł, że mogą w niektórych przypadkach zaszkodzić. A ponieważ nie jestem lekarzem, ani farmaceutą i nie umiem ocenić wiarygodności artykułów w internecie, dlatego jak widzę słowo “sepsa”, to zapala mi się czerwona lampka i wolę być ostrożna.

Dlatego zanim sięgniesz po probiotyki, upewnij się, czy akurat w tym przypadku są wskazane i bezpieczne. Ja, na wszelki wypadek, zostanę przy jogurcie naturalnym i kiszonych ogórkach.

Historia wewnętrzna
Historia wewnętrzna - jelita i serce

Nerwica a probiotyki

Badacze wykazali, że można znacznie poprawić nastrój osób z depresją, podając im probiotyk zawierający mieszankę Lactobacillus acidophilus, Lactobacilluscasei oraz Bifidobacterium bifidum. ( “Jelita wiedzą lepiej” Michael Mosley)

Jelita i nastrój

Może warto rozważyć wypowiedzenie wojny gangowi bakterii, który podszywa się pode nas i sprawia, że mamy ochotę na coś słodkiego. Gdy tymczasem to nie my mamy, tylko one, te bakterie. Może trzeba je zagłodzić i wyzwolić się spod ich terroryzmu?!

Słyszałeś o tym, że myszy zainfekowane bakterią Toxoplasma gondii przestają się bać kotów i celowo dają się zabić? To bakterie tak nimi manipulują, bo chcą być zjedzone przez kota, by móc go zarazić!

Dlatego ja postanowiłam, że koniec z terroryzmem gangu  mikroorganizmów. To JA decyduję, kto we mnie mieszka. Mam na to wpływ, poprzez wybór stylu życia i sposobu odżywiania. Powinnam zrobić wszystko, żeby wzmocnić moją pożyteczną mikroflorę jelitową i będziemy sobie żyć razem długo i szczęśliwie. Znaczy ja będę, bo one generalnie mają krótki żywot. Ale postaram się, żeby im dostarczać to, co lubią, a one mi się odwdzięczą tym, że będę się super dobrze czuła.

Flora jelitowa a odchudzanie

A dla osób, które się nieskutecznie odchudzają, mam dobre wieści. Powinny zbadać, jakie bakterie bytują w ich jelitach i pod tym kontem dobrać dietę.

Okazuje się, że ćwiczenia ćwiczeniami, ale dieta (w rozumieniu doboru i eliminowania określonych produktów) powinna być dobrana do składu naszej flory jelitowej.

Jak widać, mamy pełne ręce roboty. Oprócz mózgu musimy pomyśleć o jelitach. Ale w sumie co mamy ważniejszego do roboty, niż zadbanie o własne zdrowie i samopoczucie?

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x