Luźne rozważania,  Praktyczne rady

Dobre samopoczucie

Jak nie zepsuć sobie samopoczucia?

Dzisiaj chciałam się z Tobą podzielić moim sposobem na niepsucie sobie nastroju. Każdy z nas powinien dbać o swoje dobre samopoczucie. A jeśli Twoim problemem jest nerwica, to jest to wręcz Twoim obowiązkiem.

Ten sposób na dobre samopoczucie praktykuję od wielu tygodni. I mogę z całą odpowiedzialnością stwierdzić, że działa. Nie wiem, czy czytasz książki, które polecałam, ale w jednej z nich przedstawiona jest teoria, że SŁOWA mają moc. Ich umiejętny dobór może nas wprawić zarówno w dobry nastrój, jak i przygnębienie.

Jeśli chorujemy na zaburzenia lękowe, to szczególnie powinniśmy starać się unikać wszelkich sytuacji, które nas “dołują”. Ponieważ wtedy jesteśmy bardziej wyczuleni na potencjalne zagrożenia. Nasz umysł staje się mistrzem kreatywności i podsuwa nam wyłącznie czarne scenariusze w odniesieniu do nas samych, jak i naszych bliskich. Stale się zamartwiamy i pogrążamy w coraz głębszej rozpaczy. A stąd już tylko krok do ataków paniki.

Ocena sytuacji a samopoczucie

Terapia poznawczo-behawioralna
Schematy myślowe a postrzeganie rzeczywistości

A jakie sytuacje nas stresują czy przygnębiają? Takie, które my OCENIMY, jako stresujące. Na schemacie obok widzisz, że pomiędzy bodźcem a reakcją jest moment, w którym NADAJEMY ZNACZENIE danej sytuacji. I w zależności, JAK ją ocenimy, TAKA będzie reakcja. 

To tak, jak byśmy mieli białą farbę (czyli to zdarzenie) i przez moment moglibyśmy (bo to zawsze jest wyłączna decyzja każdego z nas) zdecydować, czy dodać co niej żółty, czarny czy inny barwnik. Bardzo często jest jednak tak, że my wcale nie musimy żadnego barwnika dodawać. I to jest właśnie mój sposób.

Właściwie nie jest to żadne odkrycie, bo o języku emotywnym pisałam wcześniej tutaj, ale teraz świadomie to praktykuję. Konkretnie staram się ODUCZYĆ konieczności oceniania wszystkiego, co się “nawinie”.

Zwróć uwagę, że bardzo często odczuwamy przymus zajmowania stanowiska w każdej, najdrobniejszej rzeczy. Im częściej coś krytykujemy, im częściej używamy słów typu: “straszne, okropne, przerażające, stresujące”, tym bardziej one nas oplatają i stwarzają wrażenie, że to rzeczywistość jest straszna i przerażająca, a wszędzie czyhają niebezpieczeństwa. W takim przypadku znacznie trudniej mieć dobre samopoczucie.

Nie pobudzaj wewnętrznego systemu alarmowego!

Wtedy nasz wewnętrzny system alarmowy uaktywnia się i staje się nadwrażliwy, co prowadzi do przykrych konsekwencji, które wielu z nas bardzo dobrze zna. Tymczasem rzeczywistość jest tak naprawdę neutralna. W sumie każdy to wie, że tak jest, bo to, co jednego z nas irytuje, dla innego jest bez znaczenia (czyli jego farba jest dalej biała), albo wręcz go bawi (czyli wybrał żółty kolor, zamiast czarnego).

Jeśli uświadomisz sobie, że to Ty masz tubki z kolorami w ręku i masz wpływ na rezultat, to możesz bardziej świadomie ich używać.  dzięki temu najlepiej zadbasz o swoje dobre samopoczucie.

Stresor i stres
Stresor i reakcja stresowa

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o